Tänka rätt när det gäller att rensa, röja & organisera.

Det är viktigt att tänka rätt och ge projektet en bra start så det inte blir för stort, tar för mycket energi eller tar för lång startsträcka.
För att lättast komma igång behöver du skapa en överblick över vart behovet finns.
Börja med att be alla i familjen att skriva ner vilka platser i vilka situationer som dom känner att mest behov finns för dom.
Skriv sedan listor på alla projekt som behövs för att få ordning. Antingen en för hela hemmet, eller en lista per rum. Prioritera därefter punkterna på listan/listorna. Om du även vill, skriv ungefärlig tidsåtgång genom att ange varje punkt som liten/mellan/stor. Det kan hjälpa dig ännu bättre vid prioriteringen.
När du sedan skrivit ner behovet, lägg in det i din kalender, exempelvis en dag i veckan för att rensa.
Börja inte med för mycket direkt utan välj några av dom mindre projekten först.
Tänk på att i projektet existerar inte fusk, se till att rensa ut ALLT först. Annars kanske du skapar plats åt något som egentligen inte behövs och det är inte tidseffektivt.

Känns det som att projekten är för stora? I så fall, försök att dela upp det i mindre projekt genom att specificera dom mera.
Känner du att du aldrig kommer igång, att du bara skjuter på det? Sätt en timer på en tid du ska starta och sedan sätt en sluttid. Då avdramatiseras projektet plus att om du sätter lite kortare pass kommer du slippa bli distraherad av andra.
Glöm inte att belöna dig själv när du är klar, det är man aldrig för stor för.
Att rensa gör man inte en gång och inte mer sedan utan det är något man gör kontinuerligt. Det positiva är att det är som störst första gången, så när du klarat av den kommer allt bli lättare. Undvik att skapa massa ”allt i allo” lådor du aldrig ta tag i, skapa i så fall en som du sedan regelbundet går igenom för att lägga varje sak på sin plats.
Har du svårt att veta om du ska behålla eller göra dig av med vissa saker när du rensar? Här kommer ett lite tips på hur du ska tänka. Svarar du ja på någon eller flera av nedanstående påstående, börja skapa förvaring till den. Om inte, gör dig av med saken.
Har du använt saken nyligen, i nutid?Tror du att du kommer att använda den inom ett år?Kan du renovera, ändra saken så du kan få mer användning av den?Kan du använda den till något praktiskt?Har saken en speciell betydelse?
När du rensar ska du som jag skrivit tidigare ta ut ALLT först, sortera sedan det i högar för att sedan plocka tillbaka in det som ska sparas. Exempel på högar att skapa är:SparaSlängaSkänkaSälja 
Tänk på att inte bara slänga in allt igen utan att medvetet organisera det. När det är klart boka in en dag då du ska ta hand om det som ska slängas, skänkas eller säljas.
Det kanske känns lite rörigt för stunden men tro mig, belöningen kommer och det är verkligen värt det. Känslan när man har rensat ut är toppen.

Hoppas att du nu fått lite tips om hur du ska tänka och agera för att göra allt så smidigt som möjligt. Snart kommer jag att skriva ett inlägg om hur du optimerar förvaringen!

Gillar

Kommentarer